søndag 6. oktober 2013

DIY Papirballer



























































Jeg elsker gamle boksider og aviser som lagemateriell! I løpet av helgen har jeg laget papirballer av gamle bøker fra gjenbruksbutikken. De kommer jeg til å henge på kvister, kanskje først og fremst ved juletider.
Jeg titter ofte på bøker som ser gamle ut i gjenbruksbutikken; har de litt gulnede sider, fin skrift osv.blir de kanskje med meg hjem.
Disse papirballene er enkle å lage.
1.  Finn et glass og bruk som mal til å tegne sirkler. Jeg brukte et litt mindre krus vi har. Så klippet jeg ut 18 sirkler (klippet to/tre i slengen)
2. Legg de 18 sirklene opp på hverandre og tegn en loddrett strek på midten av den øverste og underste.
3. Sy med tråklesting (dobbelt hvit  vanlig symaskintråd) på linjen, Det går an å få nålen gjennom alle 18 dersom du trykker nålen mot bordflaten. Tenk på at ordene ikke bør stå på hodet, tråden som blir igjen etter du har tråklet den loddrette linjen blir opphengstråd.
4. Brett sirklene fra hverandre og form de til en ball.

SÅ ENKELT, SÅ DEKORATIVT!

HA EN STRÅLENDE SØNDAG!




17 kommentarer:

  1. Hei Kaspara!

    Så kjempefint dette var :)
    Kan jeg få lov til å låne bilde og linke til deg
    fra Fretex Moss sine facebooksider?
    Jeg har ansvar for den siden. I tillegg til å vise bilder
    av hva vi har i butikken, prøver jeg også å vise ting du kan lage
    av noe du ikke bruker....

    Klæm

    SvarSlett
  2. Desse var kjempefine! Eg har også veldig sansen for å bruke boksider til forskjellig:-) Blir dekorativt å henge dei i ei grein, du skal ikke sjå vekk frå at eg prøver meg på desse. Takk for inspirasjon! Klem

    SvarSlett
  3. De er vel nok fine :-) tak for ideen.

    SvarSlett
  4. Oi, så lekkert! For en knallgod ide! Dette fikk jeg lyst å prøve, - på ett eller annet tidspunkt....
    Her har det vært en lat og herlig søndag. Muffins på vei i stekeovnen og god lukt i stua! :-) Minner meg på at det går rykter om noen gulrotmuffins du lager som visstnok er fenomenalt gode. Spørs om ikke jeg må prøve de neste gang. God ny uke til deg! Klem fra Beate

    SvarSlett
  5. Svar
    1. Hei Nina
      He,he.,... de er i hvert fall veldig dekorative og fine synes jeg selv da.
      Finfin kveld til deg!
      Klem fra Kaspara

      Slett
  6. Veldig fine:-) En kjempeidé!

    SvarSlett
  7. Takk for denne supre ideen! Jeg har flere gamle bøker som jeg bruker til å lage forskjellig papirpynt av, nå skal jeg finne det fram igjen:-)

    SvarSlett
  8. Åh!! Så lekkert!! :) Disse må lages!
    Ønsker deg en fin ny uke Kaspara!
    Klem

    SvarSlett
  9. Så kjempefine desse var:)
    Ønsker deg ei fin ny veke!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  10. Takk for tips :)
    Flott at jeg fant deg på Instagram :)
    Klem

    SvarSlett
  11. Takk for tipset! Supert med slik gjenbruk :)

    SvarSlett
  12. Hei fine fine du!:)

    Ja slike elsker jeg! har noen av gamle bøker selv....og de pleier faktisk få lov til å komme frem til jul her;)
    Kjempe fine dine!:) Flinke du!

    Håper allt står fint til med deg!
    ...her er det hektiske dager med ny jobb og en laaaaang liste over "gjøremål".....men morro!! Jess!:)

    Sender deg en stor klem jeg, fine

    SvarSlett
  13. Så herlige de var! :)

    Jeg syns også gamle sider med flott skrift er så vakre! Meeen, jeg føler meg nesten som en kriminell de få gangene jeg har satt saksen min i eldgamle bøker. Da blir de jo ødelagt! Hehe, men flotte er de i hvert fall i ny form også :)

    Klem

    SvarSlett
  14. Så fint du har det!!!
    Önskar dig en jättefin dag
    Kramar Tina

    SvarSlett
  15. Hei Kaspara!
    Har endelig kommet meg inn på pcen en tur:)
    Bloggen din er stappfull av alt mulig fint som vanlig ser jeg!
    De ballene må jo prøve ut til helga, veldig fin. Tror jeg gikk på en stjernesmell, med alle de skinnstjernene jeg klippet på søndag ;) Nå henger de rundt alle steder her...
    He,he...sees på Insta. Ha en fin kveld videre:) Klem Irene

    SvarSlett
  16. Yes, dette skal testes i dag. Takk for DIY tips :)

    SvarSlett